Håvard VederhusDet er store utfordringer knyttet til gjennomføringen av russetiden i dag. Fra Elevorganisasjonens ståsted er det selvfølgelig opp til hver enkelt å bestemme hvordan man vil ha russetiden sin. Vi vil beholde russetiden og mener det er en viktig feiring av mange år på skolebenken. Likevel er det beklagelig at russetiden i så stor grad går ut over eksamensresultatene. Det er negativt fordi mange elever stiller svakere ved inntaket til høyere utdanning, men også fordi eleven ikke får vist sin virkelige kompetanse på eksamen. Utfordringen er like stor på yrkesfag, som i større og større grad deltar i russefeiringen. Stryk på eksamen betyr blant annet at elevene sjeldent får læreplass. Russetiden fører også med seg en form for skjult frafall, nemlig elever som gjøre det dårlig på eksamen og så bruker ett år på å ta opp igjen fag som privatist.

Russetiden er en skolesak

Russefeiringen knyttes opp til skolen og da er det viktig at skolen er en sentral aktør i feiringen. I dag ser vi flere steder alt for lite samarbeid mellom skoleledelsen og russen. Dette skaper bare problemer, ikke løsninger. Elevorganisasjonen er helt klare på at samarbeid mellom partene er en forutsetning for en god gjennomføring av russetiden.

Hvordan skal vi forhindre at russetiden går ut over eksamens¬resultatene til elevene? Elevorganisasjonen har ikke en bestemt mening om russetiden skal ligge før eller etter eksamen, men ser veldig mange positive sider ved å ha den etter eksamen. Vi ønsker at russetiden kan trekkes inn i debatten om et nytt vurderingssystem i skolen. Hvis eksamen forsvinner som vurderingsform åpner det for andre former for vurdering som i større grad kan tilpasses en russefeiring, som alltid vil være der.