Kampanjen retter
seg mot befolkningen generelt og mot fagfolk som møter ungdom i ulike
sammenhenger.
En fersk
undersøkelse viser at over 60 prosent av befolkningen er bekymret for barn og
unge som de tror bruker rusgifter. Det viser seg videre at over halvparten av
Oslos befolkning ikke vet hvor de kan få råd hvis de er
bekymret.
- Vi ønsker at
byens befolkning skal ta egen bekymring på alvor i det øyeblikket den oppstår,
og gå videre med den slik at det blir mulig å gripe tidlig inn overfor barn
og unge i risikosonen, sier spesialkonsulent Christine Hassel Bergerud ved
Kompetansesenteret. - Samtidig er hensikten å fremme samarbeid og samhandling på
tvers av etater og fag rundt disse barna. Det kan blant annet gjøres ved å
tilrettelegge for å utarbeide lokale tverretatlige og tverrfaglige
samarbeidsavtaler.
Kampanjen består av annonser i mediene, plakater som henvender seg til skolelærere, T-bane plakater og boards. Det overordnede budskapet er å ta sin bekymring for barn og unge på alvor, og gjøre noe.
Kampanjen får en egen webside, www.rusinfo.no hvor folk kan gå inn og hente konkrete råd og veiledning dersom man er i tvil om hva man skal gjøre. Kampanjestart er 15. november.
Du kan lese et oppslag om kampanjen på Rusmiddeletatens hjemmeside.