Undergraver Vinmonopolets økonomi

 

Slik det framstår, vil Sylvia Brustads forslag undergrave Vinmonopolets økonomi. Mange polutsalg beveger seg allerede på kanten av det lønnsomme. Dersom 100 nye kommuner skal få pol – vil dette være i de mindre kommunene hvor lønnsomheten vil være enda mindre, eller kanskje et underskuddsforetakende. Og Brustad har vel ikke tenkt å begynne å bruke millioner på å subsidiere brennevinsomsetningen?

 

Vil øke alkoholforbruket mye.

 

Et annet viktig moment er at 100 nye polutsalg vil øke alkoholforbruket mye. Her er det ikke snakk om en økning på ett eller to utsalg, men en 50 prosents økning. Det er noe av det best dokumenterte i alkoholforskningen at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk. På et tidspunkt hvor mange land i Europa forsøker å stramme inn sin alkoholomsetning, øker fortsatt alkoholforbruket sterkt her i landet, og har ikke vært så høyt på 130 år som nå.  Det viser seg også at når forbruket øker, øker det aller mest hos storforbrukerne, de som allerede har et helsemessig risikabelt forbruk. Derfor ser vi også nå at pågangen etter avhengighetsbehandling aldri har vært større. Bare på de siste to år har økningen vært ca. 25 prosent. Det er svært mange familier i Norge som er berørt av et alkoholproblem, og som vil se med undring på dette utspillet fra Brustad. Er det slik at det også er et viktig distriktspolitisk mål for den rødgrønne regjeringen å spre alkoholproblemene mest mulig geografisk jevnt utover?

 

Måteholdne alkoholkonsumenter kan planlegge sine innkjøp

 

Vanlige, måteholdne alkoholkonsumenter kan planlegge sine innkjøp, de kan bestille alkohol på posten og via Internett, eller når de reiser forbi et polutsalg. Vi bør være klar over at folk i våre dager er svært mobile. De som ikke kan planlegge sine innkjøp, det er storforbrukerne. Ved å gjøre det lettere for dem å kjøpe alkohol, bidrar vi også til ett enda større samfunnsproblem, enn det vi allerede har.

 

Grensehandelen utgjør 4 prosent av nordmenns alkoholkjøp

 

Grensehandelen utgjorde ifølge departementet ca. 5.5 milliarder kroner i 2005. Bare 15 prosent av dette er alkohol. Ifølge Statens Institutt for Rusmiddelforskning utgjør grensehandel bare 4 prosent av nordmenns totale alkoholkjøp. Grensehandelen er først og fremst et problem i grensestrøkene. To tredjedeler av norsk grensehandel foregår i Strømstad. Det blir absurd å skulle opprette et polutsalg for eksempel i Ørsta for å redusere grensehandelen. Det er vikarierende argumenter.

 

Vinmonopolet er en kvalitetsbedrift

 

Vi er ikke imot at man forsøker å finne løsninger som kan forsterke polets legitimitet. Men da bør man kanskje heller argumentere med hvilken kvalitetsbedrift Vinmonopolet er. Det finnes ikke den butikk nedover i Europa som har det utvalget av kvalitetsvarer som Vinmonopolet har. Mange finner seg i å kjøre mye lenger enn 15 kilometer for å komme til spesialbutikker som IKEA eller jernvarebutikker. Ungene må ofte reise mye mer enn 15 kilometer for å komme på skolen. Hva slags saker er det regjeringen prioriterer?

 

Hva blir det neste – pol i butikk?

 

Dersom man skal finne andre løsninger – minipol eller pol i butikk (samme løsning som posten mange steder), i samarbeid med lokal dagligvarevirksomhet, vil man undergrave det alkoholpolitiske formålet med å holde brennevin og vin vekk fra dagligvareomsetningen. Det er viktig å holde fast på at brennevin og vin ikke er ordinære dagligvarer. Dersom vi ikke klarer å opprettholde dette skillet, svekker vi også vinmonopolet som alkoholpolitisk instrument.

 

Du kan lese regeringens pressemelding om saken her.