Rapporten analyserer hvilke virkninger etableringen av vinmonopolbutikken
fikk for bruken av alkohol blant ungdom og voksne i Trysil i årene 2000 og 2001.
Hovedfunnene er at den nye butikken førte til et økt forbruk av brennevin blant
voksne menn som fra før drakk relativt mye brennevin, og til et økt forbruk av
vin blant voksne kvinner som fra før drakk relativt mye vin.
Gjennomsnittsforbruket av alkohol i gruppen voksne som fra før drakk relativt
mye alkohol økte, selv om forbruket av hjemmeproduserte varer gikk noe ned. For
trysilungdommen syntes den lettere tilgangen til Vinmonopolets varer å ha ført
et økt forbruk av vin. Det gjaldt både gutter og jenter, uten at det
nødvendigvis førte til økt alkoholforbruk totalt.
Du kan lese mer her Du kan laste ned hele rapporten her (PDF)
Du kan lese mer her Du kan laste ned hele rapporten her (PDF)