Nytt system for inndeling av alkoholholdig drikk.

Inndelingen av alkoholholdig drikk i alkoholtypene øl, vin og brennevin erstattes av kategorisering etter alkoholstyrke, slik at alkoholdig drikk med samme alkoholinnhold likebehandles. Definisjonen av brennevin opprettholdes imidlertid, da loven inneholder en rekke særregler knyttet til brennevin. Regelverket for salg og skjenking knytter seg nå til alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol (alkoholholdig drikk gruppe 1), alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent (alkoholholdig drikk gruppe 2) og alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer (alkoholholdig drikk gruppe 3). Inndelingen etter alkoholstyrke er gjennomført for aldersgrensene, slik at aldersgrensen for salg og skjenking av drikk i gruppe 1 og 2 (med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent) settes til 18 år. Aldersgrensen for salg og skjenking av drikk i gruppe 3 (som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer) skal som i dag være 20 år, jf. alkoholloven § 1-5.

Presisering av reklameforbudet.

Ordlyden i forskriften endret for å klargjøre at forskriften ikke innebærer noe unntak fra forbudet mot å reklamere for varer som har samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk. Videre er Høyesteretts tolkning når det gjelder bruk av logo og adgangen til sponsing innarbeidet i forskriften. Jf. alkoholforskriften § 14-1.

Avgiftsfritt salg på flyplasser

14. juni 2005 vedtok Odelstinget å åpne for avgiftsfritt salg av alkoholholdig drikk ved ankomst norske flyplasser fra utlandet. Ordningen skal speile dagens ordning for avgiftsfritt salg ved utreise. Det er gjort unntak fra bevillingsplikten for slike utsalg, men alkoholloven gjelder for øvrig. Ordningen gjelder ikke reisende som kommer fra Svalbard, Jan Mayen og kontinentalsokkelen. Det tas sikte på at ordningen skal tre i kraft fra 1. juli 2005.

Nye bevillingsgebyr for salg og skjenking.

Minstegebyrene økes fra kr. 1000 til kr. 1200 for salgsbevilling, fra kr. 3000 til kr. 3500 for skjenkebevilling, og gebyret for ambulerende bevilling heves fra kr. 200 til kr. 250.

Satsene for omsetningsgebyrene endres for salg til 17 øre pr liter, og for skjenking til hhv. 34 øre pr liter, 94 øre pr liter og 307 øre pr liter. Jf. alkoholforskriften kap. 6.

De nye gebyrene trer i kraft fra 1. januar 2006.

Endringer i loven knyttet til kommunal kontroll.

Alkoholloven § 1-12, som setter begrensninger for adgangen til å delegere avgjørelser om tildeling av bevilling og om tiden for salg og skjenking, er opphevet.

Kommunen er gitt uttrykkelig hjemmel til, ved behov, å kreve at bevillingssøker fremlegger finansieringsplan og drifts- og likviditetsbudsjetter, jf. § 1-7.

I § 1-7b om krav til bevillingshaver og andre personer er for det første ordlyden endret for å gjøre det klarere at spørsmålet om en person omfattes av den personkrets som skal vandelsvurderes, må avgjøres etter en helhetsvurdering av om vedkommende har «vesentlig innflytelse på virksomheten». For det andre er det innført en regel om at bevillingsmyndigheten skal kunne legge vekt også på vedkommendes nærståendes forhold til virksomheten.

Det er lovhjemlet en plikt for styrer og stedfortreder til å legitimere seg overfor bevillingsmyndighetens kontrollører, jf. § 1-7c.

Lovens § 1-9 om kontroll med salgs- og skjenkebevillinger er endret slik at den ikke lenger omfatter adgang til å gi forskrifter om opprettelse av kommunale kontrollutvalg og øvrig organisering av kontrollen med salgs- og skjenkestedene.

Bevillingsmyndighetene er gitt adgang til å kreve tilgang til virksomhetens lokaler og regnskaper.

Det er inntatt en hjemmel for inndragning av bevilling dersom det ved skjenkestedet skjer gjentatt diskriminering av grunner som nevnt i straffeloven § 349a, dvs. diskriminering på grunn av religion, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse eller homofil legning, leveform eller orientering. Jf. alkoholloven § 1-8 tredje ledd.


Minimumskravet til antall kontroller ved hvert skjenkested er endret fra tre ganger pr år til én gang pr år, men likevel slik at det samlede antallet kontroller i kommunen skal opprettholdes, jf. alkoholforskriften § 9-7.

Det er gitt en uttrykkelig bestemmelse om bevillingshavers plikt til å sørge for at personer som er åpenbart påvirket av rusmidler forlater skjenkestedet, jf. alkoholforskriften § 4-1.

Du kan lese en oversikt over endringene hos Ringerike kommune.

Et rundskriv fra Arbeids- og Sosialdepartementet med orientering om endringene kan du lese her.

En oversikt over endringene fra Toll- og avgiftsdirektoratet finner du her.

En kommentar til adgangen for ungdom under 18 år til å kjøpe "lettsprit" kan du lese her.