Under overskriften "Konfirmasjon!" annonserte Aage M i går med promilletester og andre ideer til konfirmantens gavebord. Den halvside store annonsen sto på trykk i Sandefjords Blad, Tønsbergs Blad, Østlands-Posten og Gjengangeren, som til sammen gis ut i rundt 70.000 eksemplarer.
- Uheldig kobling
- Dette er et merkelig markedsføringstriks, og konfirmanter har ikke behov for dette. 15-åringer har jo ikke engang lov til å drikke ifølge norsk lov, påpeker Christine Bonnegolt. Hun misliker sterkt koblingen mellom ungdom og alkohol.
- Det er spesielt viktig at ikke mediene har slike koblinger. Og holdningen om at man er voksen når man er konfirmert, er gammeldags, påpeker 16-åringen, som mener Aage M bør beklage annonsen.
- Det er dessuten et krav og en selvfølge at denne annonsen ikke trykkes en gang til, mener hun.
- Grovt overtramp
Daglig leder Trine Stensen Lunde i holdningskampanjen AlkoKutt er også sjokkert over annonsen.
- Dette er et grovt overtramp. Man må forvente at en bedrift som denne har større vurderingsevne, og i dette tilfellet er det kritikkverdig. En promilletester er rett og slett et dårlig tips til konfirmasjonsgave, slår Stensen Lunde fast.
Hun påpeker dessuten at leverandører av slike produkter har økonomiske interesser, og at man må trå varsom overfor ungdom.
- Feil signal
- Det kan virke som om denne annonsen gir et signal om at alle i konfirmasjonsalder drikker, men det er helt feil. Mange 15-åringer har ikke engang debutert, poengterer Trine Stensen Lunde.
Hun er også skeptisk til at foreldre minnes om bruk av promilletestene.
- Ungdom trenger foreldre som er til stede for dem - ikke noen som venter i døra med promilletester når de kommer hjem, slår hun fast.
- Dette er et grovt overtramp, sier Trine Stensen Lunde, AlkoKutt

En reportasje om dette kan du lese i Sandefjords Blad.