Organisasjonen sendte en anmeldelse til Sosial- og Helsedirektoratet den 24. oktober. Anmeldelsen lyder som følger:

"Forbundet Mot Rusgift
Torggata 1
0191 Oslo


Sosial- og Helsedirektoratet

Postboks 7000
St. Olavs plass
0130 Oslo
                                                                                                                                   Oslo 24.10.05


ANMELDELSE AV ALKOHOLREKLAME

Forbundet Mot Rusgift vil hermed anmelde en alkoholreklame for Bacardi, spredd via MMS, med avsenderhilsen fra Bacardi-Martini, og med tilbakemeldingsmulighet for å reservere seg mot nye meldinger ved å sende meldingen DRINKSTOPP til nr. 2180.

Vi har mottatt disse meldingene via en informant, som skriver:

"Hei!

Dette er et eksempel på tekst + bilde som en vi kjenner mottar per telefon en gang i uka.
Hun har aldri bedt om motta slike mms meldinger. Hun jobbet i utelivsbransjen for en tid tilbake, da Bacardi arrangerte en event i Oslo. Utestedene sendte inn en liste over folk som kunne tenkes delta (Hun dro forøvrig aldri på denne eventen). Vi vet ikke omfanget av dette, men meldingen bærer preg av at det er masseutsendelse. Samtidig har vi snakket med folk i utelivsbransjen i Oslo, og de er kjent med dette, og anslår at det i hvert fall er hundrevis som mottar disse type meldinger."

Nedenfor er eksempel på meldingsinnhold hvor vedlagte Bacardi-illustrasjon dukker opp på mobilen.

        "PAPARAZZI

        2 cl Bacardi Razz
        2 cl Bacardi Limòn
        Sprite
        Sour

        Denne meldingen er gratis å motta. Du kan reservere deg mot å motta flere ved å sende kodeord DRINKSTOPP til 2180.

        Hilsen Bacardi-Martini"

Fra våre informanter har vi fått videresendt  5 ulike MMS-meldinger med navnet ""Ukens Bacardi-drink", med oppskrifter på drinker hvor Bacardi i ulike varianter inngår.  Disse drinkene har navn som "Razer", "Paparazzi", "Crazzberry", "Razz Mojito" og "Bacardi & Coke".Det opplyses at man mottar dem ca-. 1 gang pr. uke. Mottakerne verves tydeligvis via lister med mobiltelefonnumrene til deltakere på ulike "events", som vi har grunn til å anta blir arrangert rundt omkring over hele landet..


Vi henviser til Alkohollovens § 9-2 og Alkoholomsetningsforskriftens § 14-2, hvor det klart framgår at alkoholreklame via mobiltelefonnettet må betraktes som massekommunikasjon i markedsføringsøyemd, og dermed er forbudt.

Vi ber om at saken etterforskes, og at lovbryterne får de sanksjoner som loven stiller til rådighet.

Med vennlig hilsen
Forbundet Mot Rusgift


Knut T. Reinås
 forbundsleder"

Du kan lese en omtale av saken i Aftenposten. og i Kampanje