Grunnlegger av Klokk&Co, Kristine Lund, synes det er fantastisk at alkoholfritt ikke lenger er et kompromiss, men et bevisst valg.

– Vi opplever at stadig flere velger alkoholfritt i ulike anledninger, og jeg tror aksepten for dette aldri har vært høyere. Der man før ble mistenkt for å være gravid hvis man takket nei til alkohol, er det nå helt naturlig å velge alkoholfritt fordi man skal tidlig opp, skal kjøre, eller rett og slett ikke har lyst på alkohol, sier Lund.

Design og smak må appellere

Lund er stolt over at Klokk&Co har vært en pådriver i denne utviklingen. Med moderne design og smaker som utfordrer det tradisjonelle, har de gjort det lettere å velge alkoholfritt.

– Produktene våre treffer en yngre og mer moderne målgruppe enn de tradisjonelle alkoholfrie ølene. Vi tror at alkoholfri drikke må stå på egne bein og være fullverdige alternativer, både på smak og opplevelse. Hvis alkoholfritt oppleves som et dårlig kompromiss, er det enklere å velge alkohol.

Hun trekker fram at Klokk&Co derfor jobber aktivt med å fange opp trender og skape produkter som både ser innbydende ut og smaker godt.

Klokk produksjon

 

En ny holdning til alkohol

Lund mener at den sterke helsetrenden utvilsomt er en drivkraft bak veksten av alkoholfritt, samtidig som de ser en grunnleggende holdningsendring i flere miljøer.

– Det er økende aksept for å velge bort alkohol, og utvalget er blitt mye bedre. Tidligere måtte man kanskje velge brus eller vann fordi de alkoholfrie alternativene ikke var gode nok. Det er fantastisk at man i dag kan nyte en smakfull drikk uten alkohol og likevel få en fullverdig opplevelse, forteller hun.

– For mange handler det ikke om å være avholdende, men om fleksibilitet og valgmuligheter. Når alkoholfritt øl smaker godt, velger man det oftere, fordi det er smaken man ønsker, ikke nødvendigvis rusen.

Innovasjon og nye produkter

Klokk&Co følger tett med på trender i markeder som historisk har ligget foran Norge, og ser en økende etterspørsel etter nye typer alkoholfrie drikker.

 

kokk Gringo

– Vi ekspanderer nå inn i flere premium alkoholfrie drikker som ikke er øl. Vår Ginger Beer og Ginger Lemon har vært en kjempesuksess, og treffer bredt i flere aldersgrupper. I tillegg lanserer vi nå SKVIZ – en sunnere brus søtet med frukt, uten tilsatt sukker eller søtstoff, forteller Lund.

Hun forteller at Klokk&Co ikke nødvendigvis er opptatt av rusfrihet i seg selv, men av å tilby gode alkoholfrie alternativer som er attraktive.

 

Radler

– Vi tenker at hver gang noen velger alkoholfritt fremfor alkohol, er det bra for den enkelte og bra for samfunnet. Vårt mål har vært å gjøre det kult å drikke alkoholfritt, utfordre barrierene som fortsatt finnes, og jobbe for at alkoholfri drikke er både tilgjengelig og spennende. Nå bør det ikke lenger være et spørsmål om hvorfor man velger alkoholfritt – men hvilket man velger.

Lund ser også frem til å holde foredrag på Alkoholfrikonferansen i Oslo 13. februar, hvor hun vil dele innsikt om trender, innovasjon og fremtiden for alkoholfritt drikke.

 

Skrevet av Marte Nordahl.