Maria Eichhorn, narkosjefen fra den konservative regjeringskoalisjonen i Tyskland, sier nå at det er på tide at voksne begynner å tjene som rollemodeller for barn når det gjelder alkohol, og ikke oppføre seg på en måte som oppmuntrer barn til å begynne med alkoholbruk på  stadig yngre alderstrinn. "Det er ufattelig at berømtheter reklamerer for alkohol i tilknytning tll Fotball-VM og flagger ideen om at alkohol og idrett hører sammen", sier hun."Spesielt for barn og unge som tar etter sine idoler er dette feil budskap".

Mens Fotball-VM er en indernasjonal feiring for mange, er det også en internasjonal drikkefest. Henvendelser til legevakttjenester og politi har økt kraftig etter hver eneste kamp. Men EU-regjeringene, inkludert Tyskland, har vist motvilje mot å regulere drikkingen. En grunn er at drikking er sterkt rotfestet i mange kulturer, f.eks. vin i Frankrike eller øl i Tyskland. En annen er at alkohol er en kjempestor industri innen EU-området. Her produsererer man mer enn en fjerdedel av verdens alkohol, og mer en halvparten av vinen på verdensbasis.
 
"Det fins god kunnskap om hvordan man kan løse dette problemet, og hvilke politiske tiltak som kan redusere det, sa Peter Anderson til The International Herald Tribune. Anderson var en av redaktørene bak en nylig utgitt EU-rapport, som viste at EU har et alvorlig drikkeproblem. "Man trenger begrensninger på markedsføring, man trenger å heve alkoholavgiftene og man trenger å håndheve aldersgrensene for å kjøpe alkohol."
 
Den første lørdagen under Fotball-VM var årets travleste for ambulansetjenesten hos  Britain's National Health Service, ifølge en talskvinne for tjenesten. Sentralbordene mottok mer enn 5 000 telefoner mot normalt 3500. Mange av telefonhenvendelsene var alkoholrelaterte.
 
I anledning av FNs internasjonale dag mot narkotika den 26. juni gikk narkotikatalsmannen for De Grønne i Tyskland, Harald Terpe inn for å utvidle aldersgrensene for tobakksreklame til også å gjelde reklame for alkohol.
Men alkoholindustrien er veldig kritiske til enhver tanke om å begrense alkoholreklamen i EU, og hevder at å begrense reklamen er ineffektivt når det gjelder å begrense problemet med stordrikking.
 
Det er beregnet at 1 milliard mennesker så forrige VM-finale i fotball. Det er derfor kamp om reklameplassene, og de store bryggeriene benytter anledning til å markedsføre produktene sine.
 
En kampanje, støttet av mer enn 260 organisasjoner i 43 land, prøver nå å påvirke det internasjonale fotballforbundet FIFA til å utforme en restriktiv politikk i forhold til alkoholreklame.
 
I en resolusjon heter det at idrettens verdier og betydning står i skarp kontrast med skadene som alkohol forårsaker.
 
Du kan lese mer om tyske reaksjoner på alkoholreklame under Fotall-VM i Deutsche Welle.
Mer om økning i ølsalget i Norge under Fotball-VM kan du lese i VG og Dagsavisen.
Mer om EU-kommisjonens alkoholrapport, som nevnes i denne reportasjen kan du lese hos FMR.
Du kan lese mer om resolusjonen mot alkoholreklame innen fotballen hos forebygging.no.
Selve resolusjonen kan du lese her.