Norsk drikkekultur er ikke blant de sunneste. Statistikken sier at ungdom i dag drikker dobbelt så mye som for ti år siden.

- Nordmenn er ikke blant verstingene når det kommer til mengden med alkohol, bemerker Thor Erik Skarpen, representant fra Helsedirektoratet.

- Men det er den berømte helgefylla som ødelegger statistikkene for oss.

Nå har Helsedirektoratet sett på en kampanje som, ifølge Aftenposten, har hatt stor suksess i Canada. Holdningskampanjen skal lære oss å drikke alkohol for nytelsens skyld, ikke for å bli beruset, blant annet ved å vise hvor uintelligent man kan se ut når man drikker.

Noen ungdommer som Romerikes Blad har snakket med har ingen tro på at en slik kampanje vil virke.

Men helsedirektoratet har tro på at det går an å få folk til å endre drikkevaner, blant annet med håndbøker til foreldre og informasjon til ungdommen. Målet er maksimum fem enheter alkohol for hver gang man er ute og drikker.

- Alkohol er skadelig, påpeker Thor Erik Skarpen.

Nå har han og Helsedirektoratet 15 millioner kroner til rådighet for å spre nettopp det budskapet. Men hvordan pengene skal brukes er ikke bestemt ennå.

Hva mener så forskningen?

Sturla Nordlund fra Statens institutt for rusmiddelforskning bekrefter at ungdoms alkoholbruk har steget, men han har liten tro på at en slik kampanje kan snu tendensen.

- Kampanjer generelt har vist seg å ha lite effekt på atferd, forklarer han.

- Men det finnes også eksempler på kampanjer som har vært til god hjelp for folks holdninger. Blant annet en kampanje mot hjemmebrent, der man spilte på folks holdninger til kriminalitet.

Nordlund har liten tro på at helsemyndighetene kan få til en avholdstrend.

- Akkurat det tviler jeg sterkt på. I dag er det en internasjonal trend å drikke alkohol. Bare se på rusbrusen. I tillegg har folk tillagt seg visse drikkevaner som er vanskelig å bli kvitt, og vi har også fått bedre økonomi.

Du kan lese oppslagene om dette i Romerikes Blad her og her.