I tillegg er kampanjens mål å øke støtte for norsk alkoholpolitikk, som preges av høye avgifter og vinmonopol.
Ikke alle forskere tror at den dyre kampanjen vil få resultater. Ellen Amundsen ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) er skeptisk.
- Når det gjelder denne typen informasjonskampanjer, så har man ikke vist at det har noen effekt ved at man reduserer alkoholbruken. Men man har greid å vise at det øker kunnskap om ulike sider ved alkoholbruk, og holdningene til alkoholbruk, sier hun til NRK.
Hun tviler også på at regjeringingen på denne måten vil få gehør for sin restriktive alholpolitikk.
- Det er en rådende oppfatning om at vi ikke skal begrenses i vår tilgang til alkohol, at det på en måte er en menneskerett å drikke hvor man vil og når man vil, sier hun.
Kampanjen er den største som noen gang er kjørt mot nordmenns drikkevaner. Helse- og sosialdirektoratet ønsker ikke å røpe særlig mye om virkemidlene, men litt kan de si:
- Det blir ikke en skremselskampanje, presiserer kommunikasjonsrådgiver Thor Erik Skarpen i Helse- og sosialdirektoratet til TV 2 Nettavisen. Skarpen sier også at det ikke blir noen avholdskampanje.
- Men hva blir det da?
- Det kan jeg ikke si så mye om, men kampanjen vil gi folk kunnskap om hva som funker dersom de skal drikke mindre, sier Skarpen til TV 2 Nettavisen.
De kommende ukene vil kampanjen rulle over norske TV-skjermer og kinolerret.
Den vil også stå på trykk i flere av landets ukeblader.
Du kan lese NRKs melding om kampanjen her. Nettavisens melding kan du lese her.
Kampanjens egne nettsider kan du lese her.