Departementet har besluttet å holde tilbake de bøkene som ikke er sendt ut. Skoler som har fått boken, vil få beskjed om at departementet etter en gjennomgang ikke kan gå god for innholdet i den.

Departementet hadde opprinnelig satt sitt godkjenningsstempel på EU-kommisjonens skoledagbok, som er sponset av den europeiske alkoholindustrien og skal være laget for å øke oppslutningen om EU.

52 skoler har takket ja til å få skoledagboken, og 3 000 eksemplarer av boken er allerede underveis..

Tilbakeholdelsen har skjedd etter at Dagbladet i går slo opp at skoledagboken, som er sponset av alkoholindustrien, formidler positive forbrukertips om alkohol til 13-16-åringer. Bl.a. anbefales det en øvre grense for menn på 21 glass øl i uken, mens kvinner anbefales å ikke drikke mer enn 14 glass.

Boka er utgitt av EU-kommisjonen og sponset av The Amsterdam Group, som er en stor sammenslutning av alkoholprodusenter i Europa, og dagboken inneholder bare referanser til alkoholindustriens egne kilder. Dagbladet har funnet ut at boken egentlig er laget for å skape oppslutning om EU som institusjon, ifølge nettsidene til initiativtakeren til denne skoledagboken, Generation Europe.

- Uansett hva man måtte mene om EU, er det betenkelig at alkoholindustrien har så sterkt gjennomslag innenfor kommisjonen, at alkoholprodusentene selv får utforme de alkoholråd som skal gis til ungdom og forbrukere generelt, sier leder i Forbundet Mot Rusgift, Knut T. Reinås. - Det er også beklagelig at Barne- og Familiedepartementet ikke står sterkere på prinsippet om produsentuavhengig informasjon, spesielt overfor skoleelever, som ifølge norsk alkoholpolitikk ikke skal drikke alkohol i det hele tatt. Alkoholindustrien har ikke noe i skolen å gjøre. Det ville være som å gi tobakksprodusentene lov til å utgi anbefalinger til skoleelever om at filtersigaretter er mindre skadelige enn hjemmerullede. FMR ser det likevel som positivt at departementet så fort etter at saken ble kjent, tilbakekaller boken. Men saken viser også at alkoholindustrien arbeider for fullt for å få fotfeste i skolen, og gjøre skoleelever til forbrukere. Jo tidligere de begynner, jo sikrere og stabilere kunder blir de, sier Reinås til FMRs pressetjeneste.

Du kan lese et oppslag om saken hos NRK.

Du kan lese et oppslag fra FMRs årsmøte om at alkoholindustrien skal ut av skolen her.