De 15 butikkene som er tatt hittil i år, har mistet bevillingen enten på midlertidig eller permanent basis.

- Det er en veldig kraftig økning i antall steder som har mistet retten til å selge alkohol etter å ha solgt til mindreårige. Tallet er høyere enn noen gang. Salg av øl til barn er så utbredt at vi kunne tatt noen for dette hver dag, sier prosjektleder Håkon Riegels i Næringsetaten til Dagsavisen.

I ett av de groveste tilfellene ble det solgt øl til 15-åringer, som så solgte ølet videre til en gjeng 12-åringer som sto utenfor butikken.
Det er ikke bare små lokalbutikker som selger øl ulovlig til mindreårige, men også store kjeder, ifølge Riegels.

Dagligvarebransjen vedgår at de er for dårlige til å stoppe salg av øl til mindreårige. Nå skal de som sitter i kassa læres opp i de unges «øl-kjøpe-triks».

Denne uken lanserer Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) et nytt opplæringsprogram for at de som sitter i butikkassene skal bli bedre til å avsløre mindreårige som forsøker å kjøpe øl og rusbrus.

- Vi bekjenner at det skjer avvik fra regelverkene og at vi kan bli bedre. Derfor bruker vi 1,2 millioner kroner på informasjon og lanserer nå et nytt nettbasert opplæringsprogram: Ølsalgs-skolen, sier direktør i HSH, Thomas Angell, til Dagsavisen.

I det nye opplæringsprogrammet får kassamedarbeidere en rekke spørsmål og svar om alkoholloven, og får se en filmsnutt med ulike situasjoner der det skal spørres om legitimasjon.

Målet er at de butikkansatte skal bli bedre til å avsløre triksene unge bruker for å virke gamle nok til å få kjøpt øl. Dette er noen av metodene HSH varsler om:

"Mindreårige som vifter åpenlyst med bilnøkler i det de skal kjøpe, for å framstå som om de er over 18 og har sertifikatet.

"Mindreårige som kjøper en pakke bleier samtidig som de kjøper øl, for å framstå som unge småbarnsforeldre.

"Mindreårige som sier: «Jeg har visst glemt lommeboka i bilen, bare et øyeblikk», og så går rundt hjørnet og kommer tilbake med penger fra «bilen».

"Mindreårige som kjøper et lass med varer, deriblant øl, i et forsøk på å «kamuflere» ølen, og å framstå som eldre og mer ansvarlige enn de er.

kontroller gjennomført av avholdsorganisasjonen Juvente fikk deres mindreårige kontrollører kjøpt i annenhver kjedebutikk. Men HSH er skeptiske til Juventes kontroller, og Angell påpeker at kontrollene ikke er juridisk fellende siden det oppfordres til salget.

Også Per Roskifte, informasjonsansvarlig for Norgesgruppen, uttrykker skepsis til Juventes kontroller. - Man må huske på at edruskapsorganisasjonene har som mål å få ølsalg ut av butikkene. Det er viktig at de ikke prøver å lure kassaansatte, sier han.

Men 16 år gamle Adrian Rogne, som sammen med Dagsavisen fikk kjøpt øl på første forsøk, understreker at reglene for kontrollene er strenge.

- Vi bruker aldri falskt legitimasjon, eller benytter noen av triksene nevnt ovenfor, og vi går rett etter skoletid uten å kle oss annerledes for å se eldre ut, sier han.

- Butikkene varsler hverandre på tvers av kjedene etter vi har vært i en butikk og konfrontert dem med at vi fikk kjøpt. En gang fikk jeg beskjed i kassa om at de ikke kunne selge til meg akkurat den dagen fordi de hadde fått høre at det var en Juvente-kontroll på gang.

Du kan lese om ølsalget til mindreårige i Vårt Land. Om dagligvarebransjens opplæringsprogram kan du lese i Dagsavisen.